Vorming voor jongeren met getuigenis van een ervaringsdeskundige en de film BINNENINZICHT

In 2013 startte touché een projectgroep op in de gevangenis van Oudenaarde, met een aantal mensen die al een tijd agressiebegeleiding gevolgd hadden en intussen expert geworden zijn in het omgaan met hun eigen agressie. We gingen met hen op zoek hoe zij deze expertisekonden inzetten voor anderen. Zij kozen zelf resoluut voor jongeren.

In 2014 maakte deze projectgroep de film ‘Binneninzicht’, samen met Nic Balthazar en Alexander Van Waes. Bekijk hier de trailer.

Nu biedt touché vormingen aan voor groepen jongeren. De vorming duurt 3u en wordt gegeven door een begeleider en een ervaringsdeskundige. Ze omvat:

-Een getuigenis van een ervaringsdeskundige

-Vertoning van de film ‘Binneninzicht’ met bespreking

-Een methodisch luik rond agressie

Kostprijs: 350 € + verplaatsingsvergoeding. Of heb je zin om een eigen fundraisingactiviteit t.v.v. Touché te organiseren? Graag!

Interesse? Neem dan contact met ons op!

“Met deze film en vorming hopen we dat we een verschil kunnen maken, dat we jongeren even kunnen doen stilstaan. Vooral om de jongeren die al eerder foute keuzes hebben gemaakt te laten nadenken over hun gemaakte keuzes, waar deze toe hebben geleid en mogelijks kunnen toe leiden. En of dit wel echt de weg is die ze verder willen bewandelen. We hopen dat deze film en vorming voor sommigen de ogen opent, al is het maar voor even. En dat zij die hen begeleiden dit moment kunnen vastgrijpen, om samen met hen te zoeken naar hoe het beter kan, om toekomstgericht te kunnen werken, om hun vaardigheden en talenten te ontdekken, om een positieve inhoud te geven aan hun leven, om constructief met hen te werken, en hen voor te bereiden op een betere toekomst. Dat is wat wij hopen.”

Opzet van de makers van de vorming en de film

“De leerlingen vonden deze sessie ongelofelijk interessant. Het heeft hen echt geconfronteerd met heel wat beelden die zij hadden rond criminaliteit, rond detentie. Veel leerlingen vonden de ervaringsdeskundige enorm sympathiek en hadden het daar achteraf wel wat moeilijk mee. Maar ik denk op een positieve manier. Ze hebben zichzelf wat vragen gesteld rond de juiste reactie van de de samenleving, de kansen die hij nu krijgt, de moeilijkheden waarmee hij nu geconfronteerd zal worden… Ik denk dat ze voor het eerst stilgestaan hebben (of toch sommigen onder hen) dat gedetineerden mensen zijn, met bepaalde problemen en bepaalde mogelijkheden, met een verleden en vooral ook met een toekomst.”

Feedback van een leerkracht na een vorming